Desirée Wikner
Konsult samt Ägare av DeWikan Projektkonsult AB
Ekonomiingenjör – Maskinteknik, Logistik och Produktionsekonomi
Jag har arbetat största delen av mitt arbetsliv inom den tillverkande industrin, både inom stora organisationer men även i mindre lokala bolag. Beskrivs som lösningsorienterad och engagerad i de projekt och arbete jag ansvarar för. Har erfarenhet från bland annat arbetsprocesser, produktionsprocesser, inköp, produktionsplanering, ERP, logistik och arbetsmiljöfrågor.
Ser mig som motivatorn i arbetslaget med mottot laget före jaget. Strukturerar upp arbetet mot uppställda mål, leder och följer upp projektgruppen för att säkerställa att projekten framskrider.
Kompetens
Affärssystem: Monitor och SAP
MS Office (Word, Excel, Powerpoint)
Projektledning/PPS-modellen
Utbildning
Ekonomiingenjör med inriktning maskinteknik – examen 2005
Kurser
Grundutbildning projektledare
BAM – Bättre arbetsmiljö – 3 dagar
Internationell logistik
Incoterms 2010
Transport och logistikrätt
Grundkurs tyska
Branscher
Offshore
Verkstadsindustrin
Erfarenhet
DeWikan Projektkonsult AB
Ägare/konsult
Driver det egna företaget DeWikan Projektkonsult AB, där jag vänder mig i första hand till företag inom den tillverkande industrin som använder sig av affärssystemen SAP eller Monitor. Erbjuder operativt arbete och/eller projektledning inriktad till stödfunktionerna till produktionen och/eller arbetsprocessen. Erbjuder utformning och genomförande av utbildning eller annan administrativt arbete såsom instruktioner eller dokumentation som krävs vid till exempel certifiering.
Örnsköldsviks Skärcentra AB och Maskin Produktion Svets AB,
Verkstadssamordnare
Under min tid som verkstadssamordnare på ÖSAB och MPS AB så var mina huvuduppgifter att leda och prioritera arbete samt administrativt och organisatoriskt arbeta mot en bättre arbetsprocess på företagen. Utöver det ingick även det dagliga operativa arbetet inklusive kontakt med kund och leverantörer. Det dagliga verksamheten innebar bland annat orderhantering, inköp, produktionsplanering, utleveranser, frakter och fakturering. Att arbeta i mindre bolag innebär att man är involverad i stora delar av arbetsprocessen.
ÖMV AB
Beredare och Projektledare
Hos ÖMV AB påbörjade jag min anställning som beredare/produktionsplanerare men övergick efter en tid till projektledare. Utöver mitt arbete som projektledare för kundorder så ledde jag arbetet med att utveckla och förbättra företagets användande av affärssystemet Monitor. Målet var att utveckla och utbilda i användandet så att företaget på ett mer effektivt sätt kunde följa upp pågående projekt. Under min tid hos ÖMV AB var jag även förtroendevald som skyddsombud, arbetade då med
skyddsfrågor både för tjänstemän och kollektiva. Utförde riskanalyser och riskbedömningar vid t ex nya rutiner eller organisationsförändringar.
Cargotec Macgregor Cranes
Transport Coordinator
Under min tid hos Cargotec Sweden AB (tidigare MacGregor Cranes AB), arbetade jag största delen med att leda och arrangera projektlaster. Under denna tid hade jag mycket kontakt både med interna och externa intressenter, mestadels mot den asiatiska marknaden. Jag förhandlade och administrerade logistiken av större projektlaster både vid båt, flyg och bil. Det innebar även att leverera kalkyler till marknadsavdelningen inför en offert till kund samt sammanställa försäkringshandlingar vid behov. Under denna period var jag även utsedd projektledare vid utveckling av ett bokningssystem (Shipment Manager) där underleverantörerna skulle boka frakter via en plattform. Arbetet med införandet av Shipment Manager ledde till att alla underleverantörer via en portal kunde boka frakter för Cargotecs räkning.